Vissen doen we samen.

Zaterdag, 13 april 2024

De laatste weken bereiken ons telkens vaker berichten dat er ongeregeldheden zijn omdat vissers elkaar de lijnen over elkaar heen gooien/varen. Lees verder om te zien wat de exacte regels zijn en hoe we dit probleem kunnen voorkomen. Tevens in dit bericht de vertaling naar het Duits Pools en Engels zodat je ook je niet Nederlandse medevisser dit bericht kunt laten lezen.

Vissen met je medevisser.
Iedereen wil van onze mooie hobby genieten. Daardoor komt het dus geregeld voor dat je niet alleen aan de vijver zit. Ook komt het wel eens voor dat een stek waar je de vorige keer goed gevangen hebt nu bezet is. V.I.O.S. heeft nu eenmaal veel leden en we moeten de vijvers delen.

De regel.
In het regelementen boekje van de V.I.O.S. onder het kopje Algemene bepalingen punt 5. Men dient rechtuit te vissen. Hier dient men zich dan ook aan te houden. Deze regel heeft met name betrekking op karper vissers, maar ook voor de mensen die vissen met een Feeder of een Winkle Picker geld deze regel ook.

Een voorbeeld.
Wanneer visser A de hele vijver voor zichzelf ter beschikking heeft of niemand hindert met een lijn die niet recht vooruit ligt wordt het gedoogd.

Wanneer visser B aan de waterkant komt en zijn lijnen recht vooruit op de stek van visser A gooit dient Visser A zijn lijnen van de desbetreffende stek af te halen.

Ga in gesprek met elkaar.
Wij oefenen samen onze hobby uit zijn samen verantwoordelijk voor een goede sfeer aan de waterkant. Wanneer je bij een vijver komt is het natuurlijk netjes om even aan je medevissers te vragen waar de lijnen liggen. Dit om ongeregeldheden en confrontaties aan het water te voorkomen.

English.

Fishing with your fellow anglers.
Everyone wants to enjoy our beautiful hobby. So it often happens that you are not alone at the pond. It also sometimes happens that a spot where you caught a good fish last time is now occupied. V.I.O.S. has many members and we have to share the ponds.

The Rule.
In the rulebook of V.I.O.S. under the heading General provisions point 5. One should fish straight. This should be adhered to. This rule particularly applies to carp anglers, but it also applies to people fishing with a Feeder or a Winkle Picker.

An example.
When angler A has the whole pond to himself or does not bother anyone with a line that is not straight ahead, it is tolerated.

When angler B arrives at the water's edge and casts his lines straight ahead on angler A's spot, angler A should remove his lines from the spot in question.

Talk to each other.
We exercise our hobby together and we are jointly responsible for a good atmosphere on the waterfront. When you arrive at a pond, it is of course decent to ask your fellow anglers where the lines are. This is to avoid disturbances and confrontations at the water's edge.

Deutsch.

Angeln mit anderen Anglern.
Jeder möchte unser schönes Hobby genießen. So kommt es oft vor, dass man nicht allein am Teich ist. Es kommt auch vor, dass eine Stelle, an der Sie beim letzten Mal einen guten Fisch gefangen haben, jetzt besetzt ist. V.I.O.S. hat viele Mitglieder und wir müssen uns die Teiche teilen.

Die Regel
Im Regelbuch von V.I.O.S. steht unter der Rubrik Allgemeine Bestimmungen Punkt 5. Man soll gerade fischen. Daran sollte man sich halten. Diese Regel gilt besonders für Karpfenangler, aber auch für Leute, die mit einem Feeder oder einem Winkle Picker angeln.

Ein Beispiel
Wenn Angler A den ganzen Teich für sich hat oder niemanden mit einer Schnur stört, die nicht geradeaus verläuft, wird dies toleriert.

Wenn Angler B am Ufer ankommt und seine Schnur geradeaus auf die Stelle von Angler A wirft, sollte Angler A seine Schnur von der betreffenden Stelle entfernen.

Reden Sie miteinander.
Wir üben unser Hobby gemeinsam aus und sind mitverantwortlich für eine gute Stimmung am Wasser. Wenn Sie an einem Teich ankommen, ist es natürlich anständig, Ihre Mitangler zu fragen, wo die Leinen sind. So vermeiden Sie Störungen und Auseinandersetzungen am Ufer.

Polski

Wędkowanie z innymi wędkarzami.
Każdy chce cieszyć się naszym pięknym hobby. Dlatego często zdarza się, że nie jesteś sam nad stawem. Czasami zdarza się również, że miejsce, w którym ostatnio złowiłeś dobrą rybę, jest teraz zajęte. V.I.O.S. ma wielu członków i musimy dzielić się stawami.

Zasady
W regulaminie V.I.O.S. pod nagłówkiem Postanowienia ogólne punkt 5. Należy łowić prosto. Dlatego należy tego przestrzegać. Zasada ta dotyczy w szczególności karpiarzy, ale również osób łowiących na Feeder lub Winkle Picker.

Przykład
Kiedy wędkarz A ma cały staw dla siebie lub nie przeszkadza nikomu z żyłką, która nie jest na wprost, jest to tolerowane.

Kiedy wędkarz B przybywa nad brzeg wody i zarzuca swoje żyłki na wprost miejsca wędkarza A, wędkarz A powinien usunąć swoje żyłki z tego miejsca.

Rozmawiajmy ze sobą.
Wspólnie uprawiamy nasze hobby i jesteśmy wspólnie odpowiedzialni za dobrą atmosferę nad wodą. Po przybyciu nad staw należy oczywiście zapytać innych wędkarzy, gdzie znajdują się żyłki. Ma to na celu uniknięcie zakłóceń i konfrontacji na brzegu wody.