Massale vissterfte ligt op de loer

Vrijdag, 6 juli 2018

Waterschap vechtstromen waarschuwt voor massale vissterfte. ( bron: Tubantia vrijdag 6 juli 2018 )

ALMELO

Waterschap vechtstromen heeft opgeschaald naar het hoogste stadium van crisis, nu vissterfte in de Twentse wateren op de loer ligt. Hitte en droogte hebben ervoor gezorgd da er een flink zuurstoftekort in het water is. "dit is zorgelijk" zegt Martin Hilferink van vechtstromen. "door de hitte is er te weinig zuurstof in het water." Zuurstof is van levensbelang voor alle organismen." Als het gehalte te laag wordt, sterven organismen, waaronder vissen" zegt Hilferink. " Dan is het voor ons de zaak kadavers zo snel mogelijk op te ruimen, om botulisme te voorkomen. Als dat ontstaat, en vogels eten larven, dan ben je nog veel verder van huis." Met waterpompen voegt het waterschap her en der zoveel mogelijk lucht toe aan het water, maar dat is niet meer dan een druppel op de gloeiende plaat. Volgens Hilferink is het door de aanhoudende droogte een kwestie tijd, voor de eerste melding volgt van dode vissen aan de wateroppervlakte. "een klein buitje zou helpen. Maar geen hoosbui. Daardoor komen er zoveel voedingsstoffen in het water, dat alle organismenextra actief worden en nog meer zuurstof verbruiken. We adviseren mensen nog steeds met klem om eendjes geen brood te voeren. want dat geeft hetzelfde effect. "