100 jaar V.I.O.S.

Vrijdag, 23 februari 2024

het is vandaag precies 100 jaar geleden dat onze hengelsportvereniging V.I.O.S. is opgericht. Bij de inhoud kunt u het stuk lezen waat door Tubantia geplaatst is.

Haring, Mossel, Boot en Van der Kolk voltooien 100-jarig VIOS tot bloeiende vereniging.
Hoe mooi zou dat klinken: Koninklijke Hengelsportverenging VIOS in Enschede. In plaats daarvan viert VIOS vandaag de 100ste verjaardag gewoon als VIOS. „Al die poespas is nergens voor nodig.”Corine Engelbarts 23-02-24, 10:00 uur Vischen Is Onzen Sport was bij de oprichting op 23 februari 1924 geen lang leven beschoren. In de statuten werd het datum vastgelegd waarop de vereniging ter ziele zou gaan: 13 juni 1950. Dat is niet gelukt. Onder de omvang van Johan van der Kolk is VIOS honderd jaar na de oprichting ontwikkeld tot een vereniging met 7800 leden.
Een eeuwfeest zonder chique koninklijke aanduiding. Niet aangevraagd of meerdere? Van der Kolk: „Niet aangevraagd. Bij de stemming in de vergadering waren er ongeveer net zo veel voor als tegen. Wat doe je dan? En een hoop papierwerk, dachten we, terwijl we niet luisterden wat het zou ontdekken. Wij zijn bescheiden. Laat ons maar gewoon blijven, gewoon VIOS.”
7800 leden, daar kunnen anderen alleen van dromen. Zijn jullie ooit zo groot geweest? „In de jaren 60 en 70 hadden we er 12.000 tot 13.000. Toen we gingen kijken, kijken we ook niet naar het Omleidingskanaal en het kanaal Almelo-Nordhorn. We hebben ons teruggetrokken in Enschede toen er ook hengelsportverenigingen in Denekamp en Oldenzaal ontstonden.” „Acht jaar geleden was het aantal leden gezakt naar 4200. Toen ik voorzitter werd, zei ik: We gaan het 180 graden anders doen. Wij zijn onze vijvers goed gaan verzorgen, wat mensen enthousiast maakten, en corona heeft ons ook geholpen. Onze komen voor het grootste deel uit Enschede, maar ook veel uit heel Europa en nu ook uit Oekraïne.”
Dat zal wel wat geld in het laatje brengen.
In 1923 betaalde je 7,50 gulden per jaar, nu 37,50 euro. En dat is al bijna tien jaar zo. We hebben het geld niet zo nodig, zijn een rijke club. Vios had een eigen clubhuis aan de Vlierstraat en heeft dat een kleine twintig jaar geleden verkocht. Wij zijn kleiner en daardoor goedkoper gaan 'wonen' aan de Eeftinksweg. Een rijke club, dat wordt een uitbundig eeuwfeest. Hoe gaan jullie het vieren?„Voor iedereen is er een groot feest op 1 juni bij de Betonvijver, maar nu houden we het klein. Voor onze twintig vrijwilligers die alle viswater in Enschede onderhouden, zoals de Stokhorstvijver en de Betonvijver is er een receptie met een borreltje en een hapje, inderdaad met vis. Haring wordt het. Meneer Haring is trouwens zelf ook. Meneer Haring? Dat moet u uitbreiden.Hij is oud-secretaris van onze vereniging. Veel van onze namen hebben met vissen te maken. Ik volg voorzitter Van Beek op, heet zelf Van der Kolk, onze fotograaf heet Mossel en de beheerder van het boothuis heet Boot. Het is geen voorwaarde, maar echte toeval! En nee, Spiering of Gup hebben we niet.